سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقالات وبسایت coinbureau

نظر

اگر تا به حال راجع به بلاکچین یا رمزارز شنیده باشید، با شنیدن دوباره این عبارات نخستین چیزی که به ذهن‌تان خطور می‌کند بیت کوین است. علی‌رغم گذشت 12 سال از زمانی که بیت‌کوین رسما آغاز به کار کرد، اواخر سال 2017 میلادی بود که این ارز دیجیتال حسابی بر سر زبان‌ها افتاد و تبدیل به پدیده‌ای شد که امروز همه را به فکر ثروتمند شدن انداخته است. اما بیت کوین به زبان ساده چیست؟

 

بیت کوین که معمولا از آن تحت عنوان «نخستین» رمزارز جهان یاد می‌شود، مستقیم یا غیر مستقیم آغازگر مسیر دستیابی به انبوهی از ابتکارات در حوزه بلاکچین و همینطور متعلقات دیجیتالی بوده است، برای مثال بدون بیت کوین دو ارز اتریوم یا مونرو را نیز نداشتیم. مدت کوتاهی بعد از اینکه بیت کوین در سال 2017 شکلی جنجالی به خود گرفت، تمایل به این تکنولوژی‌های تازه هم محو شد. اما اکنون در سال 2021 میلادی هستیم و بیت‌کوین هم دوباره مثل یک ققنوس از خاکستر برخاسته است. همانطور که ممکن است فرض کنید، اشتیاق برای بلاکچین و متعلقات دیجیتال دوباره اوج گرفته و حالا درک اینکه بیت‌کوین دقیقا چطور کار می‌کند و چه چیزی پشت آن است مهم‌تر از همیشه شده است.

 

این مقاله قرار است یک راهنمای جامع برای هرکسی باشد که تازه پا به دنیای رمزارزها گذاشته و می‌خواهد همه‌چیز را راجع به بیت کوین بداند، خصوصا اینکه بیت کوین دقیقا چه کاربردی دارد و چطور می‌توان به این دنیای نوظهور ورود کرد. هدف از نگارش این مقاله آن است که تمام دانش بنیادین مربوط به بیت کوین را فرا بگیرید و با درک و نقطه نظری تازه راجع به بیت کوین به سراغ این رمزارز بروید.

 

استخراج بیت کوین به زبان ساده

بیت کوین یک ورژن همتا به همتا از پولی الکترونیکی است که تمام مبادلات آن در یک دفتر عمومی به نام بلاکچین ثبت می‌شود. در اواخر ماه اکتبر 2008، شخصی ملقب به ساتوشی ناکاموتو (که هویت واقعی‌اش هنوز ناشناخته باقی مانده) مستنداتی به نام «بیت کوین: یک سیستم پول نقد الکترونیکی همتا به همتا» را در وب‌سایت bitcoin.org منتشر کرد و سپس این مستندات را برای لیستی بلندبالا از افراد حاضر در دنیای رمزنگاری و اقتصاد ایمیل کرد. در روز سوم ژانویه 2009، شبکه بیت‌کوین که توسط ساتوشی ناکاموتو ساخته شده بود نخستین بلاک را استخراج کرد که «جنسیس بلاک» نام گرفت.

 

بیت کوین توسط هیچ بانک یا دولتی پشتیبانی نمی‌شود

بیت کوین در ذات نوعی «پول دیجیتال» تمرکز زدایی شده است که هرکسی در هر نقطه از جهان , در هر زمان، قادر به استفاده از آن بدون هیچگونه محدودیت یا نیاز به پیروی از خط مشی مقامات خواهد بود. بیت کوین توسط هیچ بانک یا دولتی پشتیبانی نمی‌شود و در اصل به کاربران اجازه می‌داد پول را بدون نیاز به اعتماد به اشخاص ثالث حواله یا خرج کنند.

 

در لحظه ظهورش، قیمت بیت کوین حدودا معادل 0.01 دلار بود و امروز این ارزش از 50 هزار دلار به ازای هر کوین عبور کرده است. بسیاری عقیده دارند که ارزش بیت کوین از این هم به مراتب بیشتر خواهد شد و طی سال 2022 میلادی باید منتظر ارزش 100 هزار الی 250 هزار دلاری باشیم.